Koskacukor: Aranygaluska, vanília sodóval

2013. december 12., csütörtök

Aranygaluska, vanília sodóval

Ritkán gondolkodik azon az ember, hogy mi az ami sok tojás sárgáját igényel.... hát a vanília sodó. Jobban szeretem az aranygaluskát sodóval, mintha csak natúr vaníliás pudingot készítettem volna. De, hogy miért is volt szükséges most elhasználni csak a sárgákat, mert kifogott rajtam a habcsók. Először megpróbálkoztam a szirupos verziónál, ahol végül kiderült, hogy a tojásfehérjémmel volt a baj. Nahát gondoltam, hogy másik verzió, amikor felmelegítem 60-65°C-ig a fehérjét a cukorral és kihabosítom jobban fog menni, de sajnos ez is kifogott rajtam vagy csak nem voltam türelmes. Rá is hagytam, de nem keseredtem el, mert inkább készítettem hétvégén aranygaluskát jó sok dióval és igazi vanília sodóval.
Ezt a receptet használom már régóta, nekem nagyon bevált. Másnap, ha egy picit megmelegítjük, olyan mintha éppen akkor sült volna ki.









Aranygaluska
Hozzávalók (4 főre):

Tésztához:
200 g tk. tönköly búzaliszt
50 g BL50 fehérliszt
25 g cukor
25 g olvasztott vaj
20 g élesztő
1 tojás
120-130 ml tej
1 citrom héja

Szóráshoz:
100 g dió
50 g nyírfacukor
olvasztott vaj

Vaníliasodóhoz:
350 ml tej
1 tk. vanília aroma (ha van vaníliarúd azzal sokkal jobb)
4 tojássárgája
50 g nyírfacukor
1 púpos tk. keményítő
1,5 dl tejszín

Elkészítés:
A tészta hozzávalóiból dagasszunk rugalmas tésztát úgy, hogy a tejet fokozatosan adjuk hozzá, mert nem minden liszt egyforma. Hagyjuk duplájára kelni, addig készítsük el a vaníliasodót.
A tojássárgáját keverjük ki a cukorral, a keményítővel és a vaníliával. Adjuk hozzá a tejszínt, majd öntsük fel tejjel. Lassú tűzön addig főzzük, amíg be nem sűrűsödik. Vigyázzunk, nem kell sokáig forralni.
A tésztát nyújtsuk ki 2 cm vékonyra és nagyobb pogácsa szaggatóval szaggassuk ki.
20 cm átmérőjű tortaformát vajazzunk ki.
A pogácsákat kenjük be vajjal, forgassuk meg a cukros dióba és helyezzük egymás mellé a tortaformába. Amikor megvan az első réteg szórjuk meg bőven dióval. Jöhet rá a második réteg, majd a maradék dió. Hagyjuk pihenni még 20 percig, addig melegítsük elő a sütőt 180°C-ra.
30-35 perc alatt süssük aranybarnára. Kimondottan szeretem, ha egy picit rá karamellizálódik a diós cukor.
Vágjuk négybe és és locsoljuk meg vaníliasodóval.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...