Koskacukor: Gluténmentes kenyér

2015. március 16., hétfő

Gluténmentes kenyér

Megsütöttem első normális gluténmentes kenyeremet. Ma egy hete, hogy elkezdtem gluténmentesen étkezni, ami elég könnyen sikerült eddig. Makón találtam egy fantasztikus boltocskát, ahol nagyon kedves a tulajdonos és óriási segítőkészséggel állt a rendelkezésemre. Számos kérdésemre válaszolt és segített kiválasztani azokat az alapanyagokat, amellyel így első nekifutásra nem fullad kudarcba az otthoni sütögetés.
Akik már régóta olvassák a blogomat felmerülhet bennük az a kérdés, hogy pont én akarok gluténmentesen étkezni, aki annyi finom péksüteményeket, kenyereket, pizzákat és hamburgereket sütök. Ráadásul az olasz tészták a kedvenceim közé tartoznak?
Igen nagy elhatározás volt ez számomra, de ki kell próbálnom ugyanis szeretnék valamit helyreállítani, amit az orvosok sem tudnak. Ami leginkább az orvosok hibája, mert egyszerűen nem foglalkoznak a betegekkel. Sajnos ez a tapasztalatom. Azt gondolná az ember, ha elmegy magánrendelésre ott majd igen, de mikor nem kis összegért elmond olyan dolgokat, amit egy hétköznapi ember is tud és ezzel viszont látást kíván.... nah ott buktam ki. Felhagytam a kutatással, de egy év után ismét elkezdtem bújni a netet és arra bukkantam rá, hogy bizony a lisztérzékenység elég sok problémát okoz. Hogy az vagyok e? Nem tudom. Még... csütörtökön beneveztem egy gyomorbiopsziára. Akkor már okosabb leszek. Ennek ellenére elhatároztam, ha azt mondják nem vagyok az, akkor is egy pár hónapra felhagyok a gluténnal és megpróbálok nélküle élni. Megnézem van e változás, ha nincs akkor ezt is ki lehet pipálni.
Visszatérve a gluténmentes kenyeremre, nagyon finom lett és egyáltalán nem másabb, mint egy hagyományos kenyér. Viszont vigyázni kell vele, mert ugye ezek gyorsan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak, hacsak nem magunk keverjük olyan lisztekkel, ami nem kukorica vagy rizs. Bár nekem ugyanúgy elég belőle annyi, amennyi a teljes kiőrlésű lisztesből, ráadásul délig nem is vagyok éhes. Inkább azoknak kell vigyázni vele, akik nagyon kenyeresek.
Két fajta lisztkeveréket ajánlott nekem Dia, aki a makói boltot üzemelteti az egyik a Nutri Free a másik a Schär. Mind a kettő csillagos 5-öst kap. A másikból megmutatom hamarosan mit sütöttem. :)
Első alkalommal nem akartam variálni, hiszen még egyáltalán nem ismerem, hogyan működnek, dolgoznak ezek a lisztek, így maradtam a zacskó hátulján lévő utasításnál, receptnél. Csupán egy kevés útifűmaghéjjal pótoltam meg. Legközelebb már variálni fogom. ;)





Gluténmentes kenyér
Hozzávalók (20x10 cm kenyér formához):
250 g Nutrifree Mix per Pane gluténmentes lisztkeverék
2 teáskanál útifűmaghéj
2 dl langyos víz
10 g friss élesztő
3 g só
10 g olívaolaj

Elkészítés:
Morzsoljuk langyos vízbe az élesztőt, keverjük el. A lisztet mérjük ki dagasztó tálba, adjuk hozzá az útifűmaghéjat, a sót és az olívaolajat, majd az élesztős langyos vizet. Dagasszuk közepes fokozaton 5 percig. Olajozott kelesztő tálba téve hagyjuk pihenni kb. 1 órát. Ezután gyúrjuk át ismét, formázzuk meg, majd olajozott kenyérsütő formába helyezzük. Kelesszük duplájára.
Ez idő alatt a sütőt melegítsük elő 190°C-ra.
A megkelt tésztát tegyük a sütőbe kb. 25-30 percre. (A sütési idő függ a kenyér nagyságától!)

7 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nem tudom 2015 óta mire jutottál a glutén elhagyása terén. Én 2016 Karácsonyára vettem meg magamnak Dr. David Perlmutter Gabona-agy című könyvét, ami a glutén és a cukor ártalmas hatásairól szól. Amikorra végigolvassa az ember ezt a könyvet akkor sem szeretne több gluténtartalmú ételt enni, ha éppen semmi tünete nincs...egyelőre. A kenyereim még nem úgy sikerülnek ahogyan én szeretném, de kitartok az mellett, hogy nem veszek több bolti mérget. És jól érzem így magam. :) Köszönet a blogért!

    VálaszTörlés
  2. Szia! A 190 fok milyen programra vonatkozik? Légkeverés, vagy alul-felül program, SOS választ kérek!! köszönöm

    VálaszTörlés
  3. Szia! Elnézést, de most láttam, hogy érkezetz hozzászólás. Alsó-felső sütés, akkor még nem volt légkeveréses sütőm. Ma már legkeveressél sütném 180 fokon.

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm a válaszodat. Akkor 200 fokon alsó-felsővel valószínű jó lesz.
    Nekem a légkeverés elromlott. A rendes kenyeremet is így sütöm.

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Aldi Happy Harvest Enjoy free lisztből is meg lehet szerinted sütni? Jó lesz?

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...