Koskacukor: Ünnepi kenyerem: Rozsos tönköly kenyér

2014. augusztus 20., szerda

Ünnepi kenyerem: Rozsos tönköly kenyér

A kenyér története ott kezdődik, hogy hétvégén bekevertem egy adag öreg tésztát, majd meggyúrtam a kenyeret másnap és miután rákukkantottam 1 óra múlva arra lettem figyelmes, hogy hoppá az élesztő kimaradt. Csak annyi volt benne, amennyi az öreg tésztába. Ennek ellenére éreztem, hogy sokat kelt, de persze nem lett duplája. Hagytam még egy jó fél órát, majd megformáztam. Ezután már gyönyörűen dolgozott. Olyan finom ropogós kenyerem lett, hogy ha még akartam sem sikerült volna így. Rögtön be is kevertem a következő adagot, mert ez most gyorsan elfogyott. A sarka még melegen. :)








Rozsos tönköly kenyér
Hozzávalók:
Öreg tésztához:
100 g világos rozsliszt
100 g víz
2 g élesztő

Tésztához:
100 g BL80 fehérliszt
150 g teljes kiőrlésű tönköly búzaliszt
150 g teljes kiőrlésű búzaliszt
1 tk. só
kb. 200 ml víz

Elkészítés:
Az öreg tészta hozzávalóit keverjük ki a kelesztőtálba, fedjük le és szobahőmérsékleten pihentessük 24 órát.
A tészta alapanyagait mérjük ki, adjuk hozzá az öreg tésztát, majd dagasszuk géppel lassú fokozaton 5 percig, majd gyorsabb fokozaton még 8 percig. Ezután egy rugalmas, hólyagos tésztát kell, hogy kapjunk.
Kelesztő tálba pihentessük szobahőmérsékleten 1,5 órát.
Óvatosan gyúrjuk át, nyújtsuk ki egy kicsit, hajtsuk be a sarkait, majd tekerjük fel a hosszabbik felénél fogva. Formázzuk meg a kenyér végeit picit csücskösebbre. Takarjuk le és kelesszük duplájára 30 perc alatt.
Közben melegítsük elő a sütőt 250°C-ra és tegyünk be egy edénykébe vizet.
A tésztánk tetejét vágjuk be egy éles késsel, szórjuk meg liszttel és további 5 percet hagyjuk még pihenni.
Tegyük a gőzös sütőbe és süssük 250°C-on 15 percig, majd csökkentsük a hőmérsékletet 200°C-ra és további 25 percig hagyjuk bent. Akkor jó, ha megütögetjük a kenyér alját és kongó hangot ad ki.
Rácsra téve hagyjuk kihűlni.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...